Les serradores eren màquines que aprofitant l’energia de l’aigua serraven longitudinalment els troncs dels arbres ja preparats(els rolls), per transformar-los en teules, bigues o taulons, que servien per a la construcció o per altres usos domèstics i/o industrials.

Eren construïdes de fusta, dins d'un edifici amb base de pedra seca, configurant una estructura robusta. La maquinària també tenia alguns elements mecànics de ferro encara que fos car i escàs, que servien per augmentar el rendiment i allargar la vida d’aquestes.

Les condicions per una bona ubicació de la serradora eren: que tingués un bon cabal d’aigua, un espai ampli d’entrada de la matèria prima i una bona sortida dels taulons finals,és a dir, que estigues a prop del poble o destí.

FUNCIONAMENT i MANTENIMENT


Funcionament




Quan el rodet rebia el primer impacte de laigua sobre el seu cos començava a girar. El rodet feia moure el cigonyal (coll-ferro) i aquest, la biela (cameta).  Aquest mecanisme tradicional aconseguia transformar el moviment rotatiu en moviment rectilini o longitudinal alternatiu, que la fulla de serra (serra) aprofitava amb una cursa duns cinquanta centímetres.
Gràcies a aquest moviment amunt i avall, el braç (a) era mogut en el mateix sentit i per tant transmetia moviment a la palanca (d) per acció del torn (b) i del tirant vertical (c). La palancadcontenia un retenidor, que lliscava per sobre duna roda dentada (màquina) al pujar, i lempenyia al baixar. Un altre retenidor, fixat sobre el bastiment, evitava que la màquina pogués retrocedir. La màquina (torn) estava unida a través duna cadena amb el carro, i el fet de cargolar-se al voltant de la màquina, estirava el carro i daquesta manera aconsegueix que el roll (tronc) avancés automàticament. Com que el roll avançava, gràcies a aquest moviment i a uns coixinets de fusta situats damunt dunes guies horitzontals anomenades rails, es podia tallar amb la serra que estava col·locada de tal manera que pogués realitzar el tall per el lloc desitjat.
Variant la posició del retenidor, desplaçant-lo sobre la palanca a la qual estava subjectada amb el passador (d),  es podia obtenir la velocitat davanç desitjada del carro, que segons la duresa de la fusta variava.
Com es pot veure, la serradora era automàtica  i només calia alçar els retenidors per tal de tornar el carro a la posició inicial, poder col·locar-hi un altre roll i començar de nou el procediment.

Manteniment

Tot i que les serradores eren molt robustes i fermes, hi havia moltes parts que sofrien un desgast important per lús, sobre tot les peces de fusta o la fulla de serra, que cada deu serrades, aproximadament, havia de ser esmolada i de tant en tant, també entrescada, és a dir donar-li pas perquè la serradura pogués sortit i no embusses la serra.


Treballador esmolant la serra
amb la llima

Per esmolar la serra es feia servir una eina anomenada llima i sutilitzava fent unes passades per cada una de les dent. Saber el punt exacte daquesta operació era molt complicat i distingia els bons serradors. El desgast de les fulles era notable, quan eren noves podien mesurar uns vint centímetres, mentre que després de ser esmolades arribaven a mesurar-ne set.


Treballador donant pas
amb l'entrescador 

El rodet, al ser de fusta, també era una peça de fàcil desgast i tenia una vida limitada; podia durar entre quatre i cinc anys segons la seva qualitat.  

Totes aquestes operacions de manteniment les feia l 'amo o be lencarregat de manteniment si la serradora era propietat del poble.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada